Analiza finansowa projektów inwestycyjnych
Obejmuje analizę makroekonomiczną, analizę portfela inwestycyjnego, wycenę projektów inwestycyjnych oraz biznesu.
- analiza i możliwości poprawy kondycji finansowej przedsiębiorstwa (wskaźniki płynności, rotacji, rentowności, wspomagania finansowego, cash flow),
- zarządzanie kapitałem obrotowym w przedsiębiorstwie,
- wybór optymalnej struktury kapitałowej, wyznaczanie kosztu kapitału,
- pozyskiwanie inwestorów oraz korzystnych form finansowania biznesu,
- analiza ryzyk działalności,
- analiza i wycena projektów inwestycyjnych,
- analiza i wycena biznesu oraz instrumentów finansowych: udziałowych, dłużnych,
- doradztwo i pośrednictwo w zakresie sprzedaży i kupna biznesu.
Najczęściej stosowane modele do wyceny przedsiębiorstw to:
- metody dochodowe:
- oparte na zdyskontowanych, przyszłych przepływach pieniężnych (DCF),
- oparte na zdyskontowanych: dywidendach, zyskach, ekonomicznej wartości dodanej,
- skorygowana wartość bieżąca,
- metody rynkowe (porównawcze, mnożnikowe),
- metody majątkowe:
- księgowa,
- odtworzeniowa,
- skorygowanych aktywów netto
W przypadku wyceny małych przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku niepublicznym istotne jest uwzględnienie w wycenie dodatkowych ryzyk, wynikających między innymi z:
- tytułu wielkości przedsiębiorstwa,
- zagrożenia kontynuowania działalności spowodowanego na przykład.: pojawieniem się konkurencji, wycofaniem się głównych odbiorców usług, etc.,
- tytułu braku płynności wycenianego przedsiębiorstwa – zbycie udziałów w firmie niepublicznej jest trudniejsze niż w podmiocie notowanym na rynku publicznym.
Wycena przedsiębiorstwa metodą skorygowanych aktywów netto
Metoda wartości skorygowanych aktywów netto (Adjusted Net Asset Method) – należy do jednej z najbardziej popularnych metod wyceny majątkowej przedsiębiorstwa. Jej celem jest urealnienie aktywów danego podmiotu, poprzez korekty poszczególnych pozycji bilansu. W pewien sposób ogranicza niedoskonałości metody księgowej, niemniej jednak jest do niej zbliżona. Istotnym elementem tej metody jest aktualizacja wartości aktywów trwałych (nieruchomości, maszyn) przeprowadzana przez rzeczoznawców majątkowych. Ważne w tej metodzie jest ujęcie również aktywów oraz pasywów pozabilansowych, takich jak np. aktywa niematerialne.
W ramach aktywów niematerialnych, wyróżnia się między innymi:
- aktywa marketingowe, np. markę, znaki towarowe,
- aktywa związane z klientami (bazy klientów, relacje),
- kontrakty i umowy handlowe,
- aktywa technologiczne (patenty, oprogramowanie, specjalne receptury, etc.)
Należy uwzględnić w tej metodzie zmianę wartości pieniądza w czasie.