Wycena Przedsiębiorstw
Wycena firmy, wycena udziałów oraz akcji
Najczęściej stosowane modele do wyceny przedsiębiorstw to:
- metody dochodowe:
- oparte na zdyskontowanych, przyszłych przepływach pieniężnych (DCF),
- oparte na zdyskontowanych: dywidendach, zyskach, ekonomicznej wartości dodanej,
- skorygowana wartość bieżąca,
- metody rynkowe (porównawcze, mnożnikowe),
- metody majątkowe:
- księgowa,
- odtworzeniowa,
- skorygowanych aktywów netto
W przypadku wyceny małych przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku niepublicznym istotne jest uwzględnienie w wycenie dodatkowych ryzyk, wynikających między innymi z:
- tytułu wielkości przedsiębiorstwa,
- zagrożenia kontynuowania działalności spowodowanego na przykład.: pojawieniem się konkurencji, wycofaniem się głównych odbiorców usług, etc.,
- tytułu braku płynności wycenianego przedsiębiorstwa – zbycie udziałów w firmie niepublicznej jest trudniejsze niż w podmiocie notowanym na rynku publicznym.